Selamat Membaca :)

Selamat Membaca :)

Saturday 22 October 2011

Aliya Syafika

Episode 2
“Awal kau bangun Lia? Tahajud?”
“Taklah, Istikhoroh.”
“ Aik, kau ada 2 pilihan ke? Siapa sorang lagi?”
“Ish kau ni, istikhoroh tak semestinya untuk menentukan pilihan terbaik.”
“Dah tu?”
“Untuk tetapkan hati. Minta Allah tetapkan hati kalau betul si dia milik kita.”
“Oohh… aku tak buat pun, manalah aku tahu.”
“Ala, aku pun baru je tahu. Najib bagitahu.”
“Erm, untung kau Lia, dapat lelaki yang baik, jaga agama.”
“See the leg la. Hehe.. Aku pun rasa bertuah dapat lelaki macam dia.”
Kartina bangun dari katil. Sambil menggosok mata, dia lemparkan senyuman buat Aliya.
“Aku doakan kalian berjodoh. Itu doa aku.”
“Alaaaa… ni yang touching ni. Hurm, petang ni aku nak keluar dengan dia tau.”
“Tak payah bagitahu, bukan urusan aku pun. Yang penting jaga diri k.”
“Yes, Mem!”
Kartina melangkah, meninggalkan Aliya.
* * * * * *
“You look so sweet Lia. Ni yang abang tambah sayang ni..”
“Abang ni..” Aliya menunduk, menyimpul senyum malu.
“Lia nak makan apa? Jagung bakar nak?”
“Keluar jauh-jauh makan jagung bakar je? Hurm.. ikut abangla.”
“Ok, ok. Chicken chop. Lia suka kan?”
Aliya mengangguk. Kalau hati tengah gembira, makan apa-apa pun jadi sedap. Fikir Aliya.
“Tersenyum sorang-sorang?”
“Errr.. mana ada. Abang duduklah, jom makan. Lapar ni..”
Masing-masing duduk beradap. Menjamah rezeki yang terhidang. Najib bersuara tiba-tiba. “Lia, abang sebenarnya..” Ayat Najib terhenti. Aliya berdebar.
“Sebenarnya apa?”
“Abang pergi tandas sekejap ya?” Najib terus bangun, gopoh pergerakannya. Aliya perasan, ada sesuatu yang jatuh dari riba Najib.
“Erm.. Abang nak cakap apa tadi?”
“Tadi? Oooh.. tak ada apa-apalah. Lia tak payah fikir ya?” Perasaannya cuba disembunyi.
“Abang, boleh Lia tahu apa dalam ni?” Sebuah kotak kecil bersampul bunga dihulur, ada reben merah yang melilitnya. Cantik, kemas berbalut.
Najib tersipu. Kejutannya tidak menjadi.
“Erm.. Lia ambillah. Itu memang untuk Lia, tanda cinta abang..”
Aliya terharu, hatinya cukup tersentuh.

No comments:

Post a Comment